Eixos.cat analitza l’oferta comercial de Lleida

El sector amb més presència són els serveis comercials (28,6%) seguit dels equipaments per a la persona i l’hostaleria i restauració.

Lleida té un 83,2% d’ocupació de locals, una dada positiva. només els barris del sud-oest (Mariola i Instituts-Templers) tenen una ocupació baixa.

El Centre Històric es configura com el principal pol d’atracció comercial de Lleida amb més del 50% de comerços no quotidians. El segueixen el Camp d’Esports i Universitat.

L’observatori Eixos.cat ha estudiat el teixit comercial dels barris centrals[1] de la ciutat de Lleida. La metodologia utilitzada s’ha basat en un cens mitjançant treball de camp de prop de 3.000 locals de la ciutat, la geolocalització i catalogació de les dades en diferents categories i l’elaboració d’indicadors d’ocupació de locals i d’atracció comercial. El cens, desagregat en un centenar de subsectors, es pot visualitzar a la plataforma Eixos (http://ves.cat/kV25) i ha estat realitzat entre finals de 2013 i principis de 2014. Eixos.cat (http://www.eixos.cat) és un observatori econòmic digital creat per l’empresa Planol.info a Barcelona el 2011.Si s’analitza l’oferta comercial per grans sectors s’observa que els serveis comercials (serveis professionals, bancs, perruqueries, consultoris mèdics…) són els que tenen més presència, amb el 28,6% del total d’establiments. El segueixen els equipaments per a la persona (roba, sabateries, joieries, perfumeries…), l’hostaleria i la restauració (bancs, restaurants, hotels…) i el comerç quotidià alimentari (supermercats, fruiteries, forns…).. La resta de sectors se situa per sota del 10%.Si desagreguem aquestes dades per barris (veure PDF) detectem algunes especialitzacions concretes com els equipaments per a la persona al Centre Històric, l’hostaleria i la restauració al Joc de la Bola o els serveis comercials a la Rambla Ferran-Estació.

Taula 1 Sectors comercials a Lleida, 2014

Sector

%

Equipaments per a la llar

7,6

Equipaments per a la persona

22,1

Hostaleria i restauració

16,5

Serveis comercials

28,6

Cultura i lleure

4,6

Comerç quotidià alimentari

11,4

Transport privat

4,0

Altres

5,3

Total

100,0

Un primer indicador que s’ha utilitzat és l’Índex d’Aprofitament del Teixit Comercial, que mesura el percentatge de locals ocupats respecte el total de locals que admeten ús comercial. En conjunt a Lleida és del 83,2%. És una dada positiva ja que els estudis elaborats per l’observatori Eixos han pogut establir un llindar del 80%, per sota del qual es considera que la situació comença a ser problemàtica ja que es genera el risc d’una creixent desertificació comercial.

La majoria de barris tenen una bona ocupació comercial, en especial el Camp d’Esports (92,2%). Els problemes en relació a l’ocupació de locals es concentren als barris del sud-oest: Institut-Templers i la Mariola estan per sota del llindar del 80%.

Taula 2 Índex d’Aprofitament del Teixit Comercial (IATC) als barris de Lleida (percentatge de locals ocupats respecte el total de locals amb ús comercial)

Barri

Locals ocupats – IATC

Locals buits

1 Instituts-Templers

78,2%

21,8%

2 Camp d’Esports

92,2%

7,8%

3 Xalets-Humbert Torres

85,3%

14,7%

4 Centre Històric

86,1%

13,9%

5 Príncep de Viana-Clot

81,3%

18,7%

6 Mariola

71,2%

28,8%

7 Joc de la Bola

87,0%

13,0%

8 Rambla Ferran-Estació

81,4%

18,6%

9 Universitat

83,1%

16,9%

10 Cappont

83,1%

16,9%

Lleida

83,2%

16,8%

Mapa 1 Índex d’Aprofitament del Teixit Comercial (IATC) als barris de Lleida, 2014 Un segon indicador, l’Índex d’Atracció Comercial (IAC), es calcula com el percentatge de comerços d’equipaments per la a llar i la persona i de cultura i lleure respecte el total de locals amb ús comercial. Aquesta tipologia de comerç, a diferència del comerç quotidià, és el que justifica el desplaçament des d’altres municipis a la recerca de varietat i establiments de referència i, a més, permet dinamitzar altres sectors comercials com la restauració o l’oci.

En conjunt, l’IAC de Lleida és del 34,3%, per sobre del 30% que es considera com a llindar per indicar que una àrea genera atracció comercial.Per barris, el Centre Històric es consolida com a principal pol d’atracció amb un IAC del 56,1%, que indica que més de la meitat dels establiments són de comerç no quotidià. El Camp d’Esports i Universitat superen lleugerament el 30%. La resta de barris tenen una oferta clarament dominada pel comerç quotidià.

Taula 3 Índex d’Atracció Comercial (IAC) als barris de Lleida, 2014 (percentatge de comerç no quotidià –equipaments llar i persona i cultura i lleure- respecte el total de locals amb ús comercial)

Barri

IAC

1 Instituts-Templers

28,8

2 Camp d’Esports

33,1

3 Xalets-Humbert Torres

23,3

4 Centre Històric

56,1

5 Príncep de Viana-Clot

27,5

6 Mariola

19,0

7 Joc de la Bola

20,0

8 Rambla Ferran-Estació

27,1

9 Universitat

31,3

10 Cappont

25,2

Lleida

34,3

Mapa 2 Índex d’Atracció Comercial (IAC) als barris de Lleida, 2014 

RESUM EXECUTIU (PDF)

Notícia ACNNotícia Cadena Ser

Notícia La Vanguardia

Notícia BonDia.cat

Notícia uA1

Notícia 324cat

Notícia Lleida.com

Notícia Segre

Notícia Vilaweb


[1] S’han exclòs els barris o nuclis de Balàfia, Secà de Sant Pere, Pardinyes, Cappont, Bordeta, Magraners, Butsènit, Ciutat Jardí, Basses d’Alpicat, Llívia i Raïmat-Sucs.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *