Des del digital Tot Barcelona se’ns va demanar l’opinió sobre l’impacte de l’obertura del nou Espai Huawei a la Plaça Catalunya de Barcelona i sobre com s’havia fet la tria del lloc.
Hem analitzat la tria del lloc a partir de les dades de composició de l’entorn comercial immediat i també d’una perspectiva a escala de ciutat.
Així, hem pres de punt de partida per a l’anàlisi de l’entorn comercial els elements següents:
– La presència de la botiga Apple a les immediateses, com a botiga “pura” (que no forma part d’uns grans magatzems) d’equipaments electrònics de referència a la zona.
– La presència d’altres botigues / grans magatzems / operadores de telefonia on s’ofereixen aparells electrònics d’ús personal (mòbils, tablets, ordinadors portàtils, etc.).
– La presència de botigues d’equipaments per a la persona (roba i complements, sabateries, joieries, etc.).
– La possible formació d’un clúster de botigues d’equipaments electrònics al voltant de la Plaça Catalunya.
L’ENTORN COMERCIAL A ESCALA DE CIUTAT
A una escala de ciutat, veiem que l’Espai Huawei es troba al cor comercial de Barcelona, a una de les àrees amb més activitat econòmica i on els paràmetres de salut comercial (% d’ocupació de locals comercials, atracció comercial, nº comerços per cada 100 habitants) tenen valors més elevats:
CLÚSTER D’EQUIPAMENTS PER A LA PERSONA
Pel que fa a l’entorn comercial, veiem que a la zona conflueixen alguns dels carrers de la ciutat amb més botigues d’equipaments per la persona: Portal de l’Àngel, Passeig de Gràcia, Pelai, Rambla Catalunya.
L’Apple Store va ser la primera botiga d’equipaments electrònics a apostar per formar part del clúster d’equipaments per a la persona. Quan un usuari compra un dispositiu d’Apple, fa una tria tan o més personal que quan tria una camisa, un vestit o, fins i tot, unes sabates. L’iphone o l’Apple Watch són, abans de res, equipaments personals, “wearables” que s’adapten a la nostra vida i que parlen de nosaltres i del nostre estil de vida com un guant o una sabata.
Huawei ha seguit aquesta estratègia fil per randa. Per començar, compartint façana d’aparador amb la botiga de la botiga de roba Desigual… i amb l’Apple Store.
Els clients de Huawei no són necessàriament els mateixos que els d’Apple. Donada la fidelitat i el lideratge dels usuaris d’Apple, són més aviat complementaris, donat que atrauen d’altres usuaris cap al món dels aparells electrònics que no necessàriament estan disposats a pagar el preu d’un producte Apple. Podríem dir que Apple i Huawei són competidors / col·laboradors als quals la proximitat d’un a l’altre beneficia. Sobretot a Huawei.
CLÚSTER DELS EQUIPAMENTS ELECTRÒNICS
Trobem que l’arribada de l’Espai Huawei, afegit a l’Apple Store, Fnac Triangle, El Corte Inglés (secció d’informàtica) i el Movistar Centre (amb botiga que ven mòbils i tablets) consolida un cert clúster de l’electrònica i les telecomunicacions a l’entorn de la Plaça Catalunya.
BITE THE APPLE
La nostra conclusió, a partir de les dades de composició comercial, és que Huawei ha seguit una estratègia molt eficient: copiar l’estratègia de localització d’Apple, al seu competidor / col·laborador directe.
Article al digital Tot Barcelona: