Els comerços obren i tanquen, depenent del carrer amb més o menys periodicitat, però els canvis són habituals en totes les ciutats i especialment en les zones comercialment més potents.
Per analitzar l’evolució del comerç de les ciutats al llarg del temps és important avaluar-lo a partir dels clústers. És a dir, de la concentració de comerços d’una mateixa tipologia. Tenir un clúster, per tant, vol dir tenir un àrea especialitzada en un sector concret del comerç.
Els clústers canvien més lentament i allà on n’hi ha perduren en el temps. En aquest vídeo fet conjuntament amb Ràdio Comerç, expliquem amb dades el comportament de diferents clústers en diferents carrers de Barcelona durant els últims 10 anys.
L’estudi dels clústers, per tant, ens ajuda a entendre millor l’evolució en general del comerç de les ciutats. I és un pas necessari per a molts municipis que vulguin impulsar un APEU (BID) o per saber si estan preparats per a tenir-ne. Més enllà de les percepcions, les dades ens aporten la claredat necessària per tal de poder consolidar o potenciar aquests clústers que donen valor i vida a molts carrers i barris de les nostres ciutats.