El sector amb més presència són els serveis comercials (28,6%) seguit dels equipaments per a la persona i l’hostaleria i restauració.
Lleida té un 83,2% d’ocupació de locals, una dada positiva. només els barris del sud-oest (Mariola i Instituts-Templers) tenen una ocupació baixa.
El Centre Històric es configura com el principal pol d’atracció comercial de Lleida amb més del 50% de comerços no quotidians. El segueixen el Camp d’Esports i Universitat.
L’observatori Eixos.cat ha estudiat el teixit comercial dels barris centrals[1] de la ciutat de Lleida. La metodologia utilitzada s’ha basat en un cens mitjançant treball de camp de prop de 3.000 locals de la ciutat, la geolocalització i catalogació de les dades en diferents categories i l’elaboració d’indicadors d’ocupació de locals i d’atracció comercial. El cens, desagregat en un centenar de subsectors, es pot visualitzar a la plataforma Eixos (http://ves.cat/kV25) i ha estat realitzat entre finals de 2013 i principis de 2014. Eixos.cat (http://www.eixos.cat) és un observatori econòmic digital creat per l’empresa Planol.info a Barcelona el 2011.Si s’analitza l’oferta comercial per grans sectors s’observa que els serveis comercials (serveis professionals, bancs, perruqueries, consultoris mèdics…) són els que tenen més presència, amb el 28,6% del total d’establiments. El segueixen els equipaments per a la persona (roba, sabateries, joieries, perfumeries…), l’hostaleria i la restauració (bancs, restaurants, hotels…) i el comerç quotidià alimentari (supermercats, fruiteries, forns…).. La resta de sectors se situa per sota del 10%.Si desagreguem aquestes dades per barris (veure PDF) detectem algunes especialitzacions concretes com els equipaments per a la persona al Centre Històric, l’hostaleria i la restauració al Joc de la Bola o els serveis comercials a la Rambla Ferran-Estació.
Taula 1 Sectors comercials a Lleida, 2014
Sector |
% |
Equipaments per a la llar |
7,6 |
Equipaments per a la persona |
22,1 |
Hostaleria i restauració |
16,5 |
Serveis comercials |
28,6 |
Cultura i lleure |
4,6 |
Comerç quotidià alimentari |
11,4 |
Transport privat |
4,0 |
Altres |
5,3 |
Total |
100,0 |
Un primer indicador que s’ha utilitzat és l’Índex d’Aprofitament del Teixit Comercial, que mesura el percentatge de locals ocupats respecte el total de locals que admeten ús comercial. En conjunt a Lleida és del 83,2%. És una dada positiva ja que els estudis elaborats per l’observatori Eixos han pogut establir un llindar del 80%, per sota del qual es considera que la situació comença a ser problemàtica ja que es genera el risc d’una creixent desertificació comercial.
La majoria de barris tenen una bona ocupació comercial, en especial el Camp d’Esports (92,2%). Els problemes en relació a l’ocupació de locals es concentren als barris del sud-oest: Institut-Templers i la Mariola estan per sota del llindar del 80%.
Taula 2 Índex d’Aprofitament del Teixit Comercial (IATC) als barris de Lleida (percentatge de locals ocupats respecte el total de locals amb ús comercial)
Barri |
Locals ocupats – IATC |
Locals buits |
1 Instituts-Templers |
78,2% |
21,8% |
2 Camp d’Esports |
92,2% |
7,8% |
3 Xalets-Humbert Torres |
85,3% |
14,7% |
4 Centre Històric |
86,1% |
13,9% |
5 Príncep de Viana-Clot |
81,3% |
18,7% |
6 Mariola |
71,2% |
28,8% |
7 Joc de la Bola |
87,0% |
13,0% |
8 Rambla Ferran-Estació |
81,4% |
18,6% |
9 Universitat |
83,1% |
16,9% |
10 Cappont |
83,1% |
16,9% |
Lleida |
83,2% |
16,8% |
Mapa 1 Índex d’Aprofitament del Teixit Comercial (IATC) als barris de Lleida, 2014 Un segon indicador, l’Índex d’Atracció Comercial (IAC), es calcula com el percentatge de comerços d’equipaments per la a llar i la persona i de cultura i lleure respecte el total de locals amb ús comercial. Aquesta tipologia de comerç, a diferència del comerç quotidià, és el que justifica el desplaçament des d’altres municipis a la recerca de varietat i establiments de referència i, a més, permet dinamitzar altres sectors comercials com la restauració o l’oci.
En conjunt, l’IAC de Lleida és del 34,3%, per sobre del 30% que es considera com a llindar per indicar que una àrea genera atracció comercial.Per barris, el Centre Històric es consolida com a principal pol d’atracció amb un IAC del 56,1%, que indica que més de la meitat dels establiments són de comerç no quotidià. El Camp d’Esports i Universitat superen lleugerament el 30%. La resta de barris tenen una oferta clarament dominada pel comerç quotidià.
Taula 3 Índex d’Atracció Comercial (IAC) als barris de Lleida, 2014 (percentatge de comerç no quotidià –equipaments llar i persona i cultura i lleure- respecte el total de locals amb ús comercial)
Barri |
IAC |
1 Instituts-Templers |
28,8 |
2 Camp d’Esports |
33,1 |
3 Xalets-Humbert Torres |
23,3 |
4 Centre Històric |
56,1 |
5 Príncep de Viana-Clot |
27,5 |
6 Mariola |
19,0 |
7 Joc de la Bola |
20,0 |
8 Rambla Ferran-Estació |
27,1 |
9 Universitat |
31,3 |
10 Cappont |
25,2 |
Lleida |
34,3 |
Mapa 2 Índex d’Atracció Comercial (IAC) als barris de Lleida, 2014